Hoppa till huvudinnehåll

Beethovens första

19.00 - torsdag 3 juni 2021
Direktsändning från De Geerhallen, Norrköping


Föregående konsert Nästa konsert

Beethoven och Ravel på SONs digitala scen

  • Konserten direktsänds 3/6, samt spelas in och publiceras på vår digitala scen vid ett senare tillfälle.
  • Håll dig uppdaterad här på webbplatsen, i sociala medier och via vårt nyhetsbrev. Prenumerera på nyhetsbrevet här >>

 

Om programmet

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Symfoni nr 1 C-dur op 21
Adagio molto - Allegro con brio
Andante cantabile con moto
Menuetto: Allegro molto e vivace
Finale: Adagio. Allegro molto e vivace

Även om detta är Beethovens första symfoni, skriven 1799-1800, så är det förvisso inget trevande försök av någon nybörjare som känner sig för. Nejdå, Beethoven var redan känd som en av tidens främsta pianister och improvisatörer och hans kompositioner, däribland två pianokonserter, elva pianosonater och sex stråkkvartetter, hade uppmärksammats ordentligt.

Men å andra sidan ägnade han inte sin första symfoni de mest avan­cerade idéerna. Han gissade att orkestern han skulle få till förfogande bestod av ett för tillfället hopskrapat kollektiv, som inte skulle få tid att öva in några alltför nymodiga tankar. Hans farhågor besannades helt och fullt.

Urpremiären leddes av den böhmiske tonsättarkollegan Vranicky och framförandet har gått till historien som exempel på en riktigt dålig tillställning. Till dirigentens försvar kan dock sägas att uppdraget under en tid kastats fram och tillbaka mellan flera musikpersonligheter i Wien. Kritiken tyckte att symfonin trots allt bjöd på många nyheter och en hel värld av idéer. ”Men alltför många blåsinstrument kom till användning, så det lät mer som en blåskår än en orkester.”

Såhär tvåhundra år senare tycker vi att symfonin är både klar och konventionell, och uppenbarligen formad efter Mozarts och Haydns ideal – men här finns onekligen också en egen personlighet. Den framåtdrivande andan är inte lånad, den är omisskännligen Beethovens egen.

Öppningsadagiots tveksamhet över rätt tonartstillhörighet chockerade samtida kritiker – men sedan kommer den vanliga sonatformen, liksom i den andra och fjärde satsen. Menuetten är redan på väg att bli något annat; ett typiskt Beethoven-scherzo.

Stig Jacobsson


Dela


AKTUELLT

Senaste nytt om konserterna

​Information om biljetter, abonnemang samt SONs digitala scen.

AKTUELLT

SONs digitala scen

Här hittar du alla aktuella inspelade konserter.