Hoppa till huvudinnehåll

Beethovens sjua

19.00 - fredag 23 oktober 2020
Crusellhallen, Linköping


Föregående konsert Nästa konsert

Romantisk pianokonsert i Linköping

Förändrat biljettsläpp
  • Lösbiljetter till denna konsert släpps så fort vi vet om salongen går att öppna för publik igen, med tanke på pandemin.
  • Om vi inte kan ta in publik kommer konserten att visas på vår digitala scen, eventuellt med programändringar.
  • Se alla digitala konserter här: SONs digitala scen >>
  • Håll dig uppdaterad om biljettsläppet här på webbplatsen, i sociala medier och via vårt nyhetsbrev. Prenumerera på nyhetsbrevet här >>

 

Jennifer Higdon är amerikanskan som på egen hand lärde sig spela flöjt. Men det var först efter collegestudierna som intresset för komposition blev så starkt, och framgångarna så stora, att hon under de senaste decennierna på heltid ägnat sig åt att på beställning komponera en rad lyckosamma verk. Hennes musik utmärks av en glittrande skönhet och rytmisk lekfullhet. Hon har haft stora framgångar och tilldelats Pulitzer Prize år 2010. Hennes stycke Blue Cathedral är ett av Amerikas oftast spelade samtida orkesterverk med över 600 framföranden världen över sedan premiären 2000.

Laura Netzel föddes i Finland 1839 som Laura Pistolekors, kom tidigt till Sverige och gjorde en förnämlig karriär som pianist. Komposition studerade hon för Charles Widor i Paris, och under signaturen Lago skrev hon musik för att i första hand få ihop pengar till sjukhus för hemlösa kvinnor och barn. Hon arrangerade många billiga konserter för arbetare. Hennes produktion omfattar ett sjuttiotal verk i en romantiskt kromatisk stil som anses vara påverkad av Wagner. Hon var runt 60 år när hon skrev sin pianokonsert, som förblev något ofullbordad, men som uruppfördes helt nyligen.

Få tonsättare har burit på sina musikaliska idéer så länge som Ludwig van Beethoven. De första skisserna till det som skulle bli hans sjunde symfoni kan hittas i skissböckerna från 1800-talets början, men det egentliga arbetet kom inte igång förrän hösten 1811. Få symfonier har mottagits med så varierade omdömen som just sjuan. Carl Maria von Weber hävdade att ”nu är det hög tid att spärra in Beethoven på dårhus”, och efter första framförandet i Leipzig menade kritikerna att Beethoven måste ha varit berusad när han skrev yttersatserna. Andra menade tvärtom att symfonin var en ”dansens apoteos”, eller att man ”ingen annanstans finner större frihetslängtan och kraft än i A-dursymfonin”.

  • Ryan Bancroft, dirigent
    Ryan Bancroft, dirigent

Dela


Abonnemang i Crusellhallen

Kortklassiker

Succéserien i Linköping!

Hitta hit

Konserthuset i Linköping

Hitta hit, p-platser och kollektivtrafik.

Ditt besök

Priser i Linköping

Köpinformation och biljettpriser i Crusellhallen

AKTUELLT

Alla konserter i Linköping

SON i Crusellhallen