Hoppa till huvudinnehåll

Barber, M Haydn och Mozart

15.00 - lördag 18 april 2020
Inspelat i De Geerhallen


Föregående konsert Nästa konsert

Smittfri SON - SONs digitala scen

Kära konsertbesökare! I dessa tider av prövning för vårt samhälle tycker vi på SON att det är särskilt viktigt att bidra till att upprätthålla ett pulserande kulturliv. Därför erbjuder vi nu Smittfri SON - vår digitala scen under den tid då vi tvingas hålla våra konsertsalar stängda för publik. Vi har på rekordkort tid lagt om programmet, bytt solister och dirigenter och skapat ett nytt utbud som alla musikälskare kan ta del av online. Välkommen!

Klicka här för att se konserten.

PROGRAM

Samuel Barber (1910-1981)        
Adagio för stråkar op 11 (7')

Barber har blivit älskad för sitt Adagio för stråkorkester, ursprungligen andra satsen i hans första stråkkvartett i h-moll op 11 från 1936. Det var ingen mindre än den legendariske dirigenten Arturo Toscanini som övertalade Barber att arrangera adagiot för stråkorkester, och Toscanini uruppförde verket med sin NBC Symphony 1938, för att därefter mycket ofta ta det med på sina program. Förmodligen är detta det mest kända och mest spelade av alla amerikanska verk, och tack vare dess andliga och högtidliga kvaliteter har det ofta kommit att spelas vid minneshögtider. Det spelades således under en minnesgudstjänst för Franklin Roosevelt 1945 och vid prinsessan Graces av Monaco begravning 1982 – förutom vid tonsättarens egen jordfästning 1981.

Michael Haydn (1737-1806)
Dubbelkonsert för två tromboner D-dur (16')
Adagio
Allegro molto

Joseph Haydns fem år yngre bror Michael skulle kanske ha varit ännu mer känd om han inte ständigt blivit jämförd med sin berömde bror. 1762 anställdes han i alla fall av ärkebiskopen i Salzburg, och blev i denna stad god mycket vän med både far och son Mozart. Han blev en produktiv och uppskattad tonsättare som skrev ett fyrtiotal symfonier och något dussin stråkkvartetter. Framförallt älskades han för sin förnämliga kyrkomusik. Som bevis på att han trots konkurrens från sin bror ändå var en uppmärksammad tonsättare kan nämnas att han 1804 valdes in som ledamot av Musikaliska akademien i Stockholm. Joseph hade för all del valts in redan 1798. Michael Haydn skrev också en handfull konserter för olika instrument. Bland dessa hittar man denna, egentligen för horn och trombon, men här spelad av två tromboner.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Symfoni nr 27 G-dur K199 (161b) (18’)
Allegro
Andantino grazioso
Presto

Tillkomstdatumet på handskriften för symfoni nr 27 (K199) är fördärvat och svårtytt. Men många gamla manuskript undergår numera kriminalteknisk undersökning, och man har kommit fram till att verket är skrivet på den sorts papper som Mozart använde mellan mars 1773 och maj 1775. Närmare kommer man inte en definitiv datering, men stilistiskt torde det tidigare datumet leda mer rätt, vilket också motiverar det nya Köchels reviderade nummerförslag (K161b).
Det är fråga om ett tämligen enkelt och kort verk, drygt 15 minuter långt, med en liten elegant proportionerad förstasats i sonatform. Den andra satsen är ett graciöst andantino i D-dur där de höga stråkarna spelar med sordin, medan de lägre spelar pizzicato. Flöjterna har dittills bara unisont fått färga tuttiklangerna, får nu egna stämmor. I finalen förenas kontrapunktiska gester med galanta tankar, som om ett fugato förvandlas till vals. Den alltför sällan spelade symfoni nr 27 har definitivt kvaliteter.

Stig Jacobsson


Dela