VÄSKFÖRBUD? Detta gäller hos Norrköpings Symfoniorkester. Läs mer

Hoppa till innehåll

Chefdirigent

Karl-Heinz Steffens är en öppen person som beskriver sig själv som en obotlig romantiker. Han älskar Beethoven, Bruckner och jazz.

Karl-Heinz Steffens

Karl-Heinz Steffens är chefdirigent för Norrköpings Symfoniorkester sedan 2020. Tidigare var han chefdirigent vid Pragoperan, och har även haft samma position vid Den Norske Opera i Oslo. Han har framträtt på bland annat La Scala i Milano, Staatsoper unter den Linden i Berlin, Philharmonia Orchestra i London och Toronto Symphony Orchestra. 

När han gästade Norrköpings Symfoniorkester första gången 2019 och ledde orkestern i Brahms fyra symfonier vid två konserter kände han sig hemma direkt. Det var alltså inte svårt att tacka ja till uppdraget som chefdirigent med start från säsongen 2020/2021. Nu har kontraktet förlängts ytterligare två år, fram till sommaren 2025.

– Norrköpings Symfoniorkester är nog den vänligaste orkestern jag mött, musikerna är sympatiska, väldigt öppna och verkar glada att jag är här, berättade han vid säsongsstarten 2020. 

Orkestern har en enorm potential 

Han anser att Norrköpings Symfoniorkester kännetecknas av hög kvalitet, både musikaliskt och tekniskt. 

– Vi hittar varandra mer och mer både musikaliskt och konstnärligt ju mer vi lär känna varandra och jag kan säga att våra konsertupplevelser, som allt handlar om, blir rikare och mer tillfredsställande. Det gör mig mer och mer lycklig för varje gång jag är här. 

Förra säsongen fick vi även bekanta oss med Karl-Heinz som solist i Coplands klarinettkonsert (”…en dansant musikant med glimten i ögat.” gick det att läsa i Norrköpings Tidningar dagen efter). Karl-Heinz har lång erfarenhet som orkestermusiker, han har bland annat varit soloklarinettist i Berlinfilharmonikerna och Bayerska Radions Symfoniorkester. Den karriären han har dock lagt bakom sig för länge sedan. 

– Nu kom jag tillbaka till Norrköping och Linköping med Copland, bara en gång till, för att knyta an musikaliskt till orkestern och visa att jag är musiker precis som de. Och det var jättekul! 

Låt oss utforska den levande musiken, producerad av levande människor.

Tillbaka till riktiga musikupplevelser 

Karl-Heinz ser fram emot en hel säsong där vi ska dyka ner i ett hav av musik. Han menar att de digitala konserterna under pandemin var både trevliga och ett viktigt sätt att hjälpa musiken att nå sina lyssnare. Men nu kan vi få tillbaka de upplevelser som bara är möjliga med levande musik här och nu. 

– Efter krävande år av covid-19 hittar publiken sakta tillbaka och längtar efter känslan av riktiga upplevelser, som mötet med en symfoniorkester i verkligheten. 

”Publiken här är underbar” 

Mötet med publiken är viktigt för helheten av en konsert. 

– Publiken här är underbar! Jag inser att de som bor här längtar efter att få uppleva bra musik, de är kunniga, nyfikna och känslomässiga. Vi behöver dem och deras engagemang. 

Den här säsongen fokuserar vi på att visa vår publik hela skalan av orkestralt uttryck. 

– Låt oss komma bort från tv:n, datorn och hörlurarna. Låt oss utforska den levande musiken, producerad av levande människor i en riktig konserthall, för riktiga människor, som faktiskt är närvarande och lyssnar. 

Karl-Heinz tycker det är svårt att rekommendera någon specifik konsert eftersom det blir en säsong med många fantastiska solister och en imponerande repertoar. 

– Men om du vill få ett smakprov på hur en orkesterklang kan påverka dig, så tänker jag på ”Tavlor på en utställning” av Musorgskij (Säsongspremiären i Norrköping 7/9). I det här verket hjälper musiken dig att skapa inre bilder och målningar och låter dig flyga i väg till ditt personliga musikaliska fantasiland.