Till Unga Symfonikers Östs femårsjubileum bjuds vi bland annat på solistinslag med solister ur orkestern i musik av Schumann, Andrée och Johansson. Därtill en overture av Farrenc och en helt nyskriven Jubileumsfanfar komponerad av elever på De Geergymnasiets musiklinje där varje sektion i orkestern lyfts fram. Konserten avslutas med Sjostakovitjs storslagna femte symfoni som under lång tid har funnits med på orkesterdeltagarnas önskelista.
Låt de unga musikerna i Unga Symfoniker Öst dela med sig av sin passion, gemenskap och briljans i denna jubileumskonsert!
Unga Symfoniker Öst (UngSO) är en orkestersatsning som ger unga musiker möjlighet att spela symfoniorkester på högre nivå - vår alldeles egen symfoniorkester för ungdomar med anknytning till regionen med omnejd.
Ett samarbete mellan Kulturskolorna i Östergötland, De Geergymnasiet Musik, Lunnevads folkhögskola, Norrköpings Symfoniorkester och Östgötamusiken med stöd från Riksförbundet Unga Musikanter, Region Östergötland samt Linköpings och Norrköpings kommuner.
Program
Wilfred Axelsson, Matilda Axelsson,
Moa Granberg, Karin Eckerbom och
Irma Åkesson Jubileumsfanfar
Louise Farrenc Overture nr 1
Elfrida Andrée Fritiofs svärmeri, ur Fritiof Suite
Robert Schumann Konzertstück för fyra horn och orkester, sats 1
Jerker Johansson Festival Polka
PAUS
Dmitrij Sjostakovitj Symfoni nr 5







