En av de mest älskade pianokonserterna genom tiderna med internationella stjärnsolisten Gabriela Montero i Tjajkovskijs första pianokonsert. Upplev också magin i Wagners musik till operan Parsifal med Norrköpings Symfoniorkester - en orkestral upptäcktsfärd.
Gabriela Montero
Hon föddes i Venezuela och började studera pianospel vid fyra års ålder för att debutera offentligt i hemstaden Caracas som åttaåring. Med stipendier från regeringen kunde hon fullfölja sina studier i USA och därefter vid Royal Academy of Music i London. Hon har vunnit en rad prestigeladdade priser, däribland pris i Chopintävlingen i Warszawa redan 1995, Rockefeller Award 2012 och Heidelberger Frühling Music Prize 2018, och till hennes största framgångar hör framträdanden med Yomiuri Nippon Symphony i Tokyo, Orquesta de Valencia, Bournemouth Symphony, New World Symphony (Michael Tilson Thomas). Hon är också en flitig recitalartist som framträtt på ett stort antal betydelsefulla scener som Wigmore Hall, Kennedy Center, Lisbon Gulbenian Museum, Hong Kong City Hall och många andra.
Tjajkovskij Pianokonsert nr 1
Pianokonserten anses vara ett av Tjajkovskijs populäraste verk och bland de allra mest kända pianokonserterna. Den första versionen fick hårda ord från den önskade pianisten för uruppförandet, Nikolaj Rubinstein. Han menade att den inte alls var bra, omöjlig att spela med många gräsliga passager - att kompositionen var vulgär och att Tjajkovskij hade stulit en bit här och en där. Tjajkovskij blev inte bara förvånad utan också förolämpad av detta. Hans von Bülow dirigerade uruppförandet av konserten 1875 i Boston. Rubinstein drog senare tillbaka sina anklagelser, lärde sig konserten och spelade den åtskilliga gånger vilket lade grunden till konsertens popularitet.
Parsifal, an orchestral quest.
I konsertens andra del framförs Richard Wagners Parsifal genom den nederländske kompositören Henk de Vliegers urval, sammanställning och arrangemang; Parsifal, an orchestral quest. De Vliegers sammanställning följer musikdramat från början till slut genom sju avdelningar: Förspelet, Parsifal, Graalsriddarna 1, Blomsterflickorna, Långfredagsundret, Graalsriddarna 2 och slutet.
Richard Wagners sista mästerverk
Richard Wagner (1813-1883) revolutionerade musikdramatiken och skapade odödlig musik. Han utvecklade användandet av ledmotivet; melodier förknippade med karaktärer, händelser eller idéer i dramat. Hans idé om Gesamtkunstwerk, ett musikdrama som förenar samtliga konstarter, skulle också vara ett allkonstverk för gemenskap, något han ville genomföra i sitt festspelshus i Bayreuth.
Wagners sista verk Parsifal skrev han särskilt till teatern i Bayreuth, hans festspelshus som skulle vara ett konstens graalslott - en plats där tid blir till rum. Parsifal uruppfördes 26 juli 1882. Då hade Wagner haft verket i tankarna i nästan 40 år. Under 25 år hade han idén klar för sig som han hade skrivit i omgångar under år av reflektion och eftertanke. Parsifal blev kulmineringen på tonsättarens livsverk och behandlar spänningarna i en tid djupt präglad av orolig andlighet, misstro och tvivel. Inte helt olik vår samtid 2022.
Låt dig dras in i den mystiska Wagnerska världen genom den fantastiska orkestermusiken.
Dirigent
Karl-Heinz Steffens, dirigent från Tyskland, är sedan säsongen 2020/21 chefdirigent för Norrköpings Symfoniorkester. Steffens lärde känna orkestern redan säsongen 2018/19 då de framgångsrikt framförde Johannes Brahms samtliga symfonier.
Karl-Heinz Steffens är en av sin generations ledande dirigenter, både inom den symfoniska världen och operans. Som eftertraktad dirigent har han de senaste säsongerna gästat de främsta orkestrarna i Europa, för att nämna några; Bayerska radions symfoniorkester, Berlinerfilharmonikerna, filharmonierna i München, Stockholm, London, Nationalorkestern i Lyon, radiosymfonikerna i Berlin, Köln, Frankfurt, Hamburg, Hannover, Leipzig och Stuttgart samt även Israels filharmoniska orkester och Torontos symfoniorkester.