Hoppa till innehåll

Next Generation

Nielsen, Tjajkovskij och Sibelius – fri entré

Konsertens datum har passerat

Denna sida är en del av vårt arkiv.

En hand som bläddrar i ett partitur.

Välkommen att möta nästa generations dirigenter Jakob Aspenström och Jason Bae som vid denna konsert tar sin masterexamen. Fri entré!

Program

NIELSEN Helios Uvertyr
TJAJKOVSKIJ Romeo och Julia, Fantasiuvertyr
Paus 30 min
SIBELIUS Symfoni nr 1 e-moll

 

Helios uvertyr (1903)

Helios är den antika grekiska solguden. Varje morgon påbörjar han sin åktur över himlavalvet i sin vagn, dragen av fyra hingstar. Själva solstrålarna kommer från hans gyllene hjälm, som är infattad med gnistrande ädelstenar. Carl Nielsen skrev Helios uvertyr under en vistelse i Aten. Som i Richard Strauss kända soluppgångspreludium till Also sprach Zarathustra börjar Helios uvertyr med ett långt ackord i de låga stråkarna. Nielsen skrev i partituret: ”Tystnad och mörker. Solen går upp med en glädjefylld lovsång. Den vandrar sin gyllene väg och sjunker stilla ner i havet.”

Romeo och Julia, Fantasiuvertyr (1869-1880)

Omöjlig kärlek var Tjajkovskij olyckligt välbekant med. När han övertalades att skriva musik om kärlek så blev det just musik till Shakespeares kärlekshistoria om den omöjliga kärleken mellan Romeo och Julia. Det blev ett stramt konstruerat mästerverk som är dundrande dramatiskt och smärtsamt vackert. Första versionen skrevs 1869 men omarbetades senare två gånger tills den tredje och sista versionen blev klar 1880 och fick då namnet Fantasiuvertyr. Den inleds med en lång introduktion innan den presenterar dess två huvudteman: konflikten mellan Capulets och Montagues, och ett hänfört kärlekstema för Romeo och Julia.

Symfoni 1 op. 39 (1899-1900)

Sibelius första symfoni var den finska musikens svar på Tjajkovskijs sena symfonier och andra senromantiska verk – dock kärvare och hårdare till karaktären. ”Jag vet nog att det finns mycket likadant i den där mannen som i mig”, skrev Jean Sibelius om Tjajkovskij år 1900. Men senare framhävde han sin stils kärvhet och 
asketism jämfört med Tjajkovskijs påstådda ”mjukhet”.

Sibelius var inte helt nöjd med sin symfoni vars ursprungliga version inte är känd. Han förnyade verket på våren och sommaren 1900 på grund av den Europaturné som hans väns Robert Kajanus orkester skulle göra. Under turnén blev symfonin Sibelius internationella genombrott som berömdes av kritiker i Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Berlin och delvis även i Paris. ”Hans symfoni, ett verk som är fullt av otyglad kraft, passionerad livlighet och förbluffande djärvhet är [...] ett högst betydande verk som går nya vägar, eller snarare störtar framåt som en berusad gud”, skrev Ferdinand Pfol i Hamburger Nachrichten. Verkets början är en av de mest egenartade i symfoniernas historia. Ett ensamt klarinettsolo andas tomhet som sporadiskt accentueras av pukornas dämpade dån.