Hoppa till innehåll

Stina Ekblad möter publiken

27 september 2023

Stjärnorna samlas i detta nyskrivna verk. Stina Ekblad och Hannes Meidal från Dramaten, hovsångaren Karl-Magnus Fredriksson, Johanna Rudström från Kungliga Operan och Daniel Carlsson från Malmö Opera. Torsdagen 5 oktober får du möta dem alla när Norrköpings Symfoniorkester tar sig an Daniel Börtz Sinfonia 13 i konserten Börtz & Mozart tillsammans med dirigent Patrik Ringborg.

Patrik Ringborg dirigerade 2019 Kungliga Filharmonikerna i uruppförandet av Daniel Börtz Sinfonia 13, tillsammans med just de skådespelare och sångare som står på scenen i De Geerhallen. 
– Det här blir det andra uppförandet, och det känns underbart. Särskilt som Daniel fyller 80 år just i år, säger Patrik Ringborg. 
Publiken får möta Stina Ekblad och Daniel Börtz redan i introduktionen före konserten, i ett samtal med symfoniorkesterns violinist Tanja Kaitaniemi om kvällens uppförande.

Poesin inspirerade

Sinfonia 13 ingår i en trilogi där de två första delarna är operan Medea och körstycket I mörkret av röster.
– Temat i trilogin är frågan vad vi människor gör med den värld som är oss given, säger Patrik Ringborg. Och denna tredje del handlar bland annat om några av de gräsligheter som ägt rum ungefär de senaste 100 åren. 
Texterna i Sinfonia 13 är hämtade ur diktsamlingen Skapelsen av poeten, romanförfattaren och akademiledamoten Kjell Espmark (1930–2022).
 

Från skir till drabbande

Kompositören Daniel Börtz slog igenom på 1960-talet, och komponerar än. Han har just färdigställt sin femtonde symfoni, och så sent som i våras uruppförde Norrköpings Symfoniorkester hans Double Concerto for One. Börtz är annars känd bland annat för Backanterna, som han skapade tillsammans med Ingmar Bergman.

Sinfonia 13 är Daniel Börtz största och längsta symfoni. Den omfattar tre satser på 20 minuter var, för stor symfoniorkester, två recitatörer samt tre sångsolister. Texten är alltså mycket central i verket. Precis som i en opera förstärker musiken texten.
– Musiken i Sinfonia 13 är allt från skir till drabbande, säger Patrik Ringborg. 

Att para ihop denna symfoni med ett annat musikstycke för att skapa ett konsertprogram, det var något av en utmaning. Till slut föll valet på Mozarts Symfoni nr 25, numera allmänt känd som titelmelodin till Milos Formans flerfaldigt Oscarsbelönade film Amadeus.

“All musik har en gång varit ny”

Henrik Marmén, konstnärlig chef för Norrköpings Symfoniorkester, påminner om att det är en viktig uppgift för orkestern att framföra det allra bästa av den musik som skrivs idag, och som speglar vår egen tid. Sven-David Sandströms opera Livets bok som spelades förra säsongen var ett sådant verk, Daniel Börtz Sinfonia 13 är ytterligare ett.
– All musik har en gång varit ny, och all ny musik har blivit omdebatterad av sin samtid, säger Henrik Marmén. De verk som lyckats fånga sin tids glädje och sorg, nyfikenhet och otålighet, har gått till historien och blivit klassiker.

Läs mer om konserten och köp biljett:
Börtz & Mozart