VÄSKFÖRBUD? Detta gäller hos Norrköpings Symfoniorkester. Läs mer

Hoppa till innehåll

Das Lied von der Erde

"Mahlers rikaste symfoni"

Konsertens datum har passerat

Denna sida är en del av vårt arkiv.

Kära konsertbesökare! I dessa tider av prövning för vårt samhälle tycker vi på SON att det är särskilt viktigt att bidra till att upprätthålla ett pulserande kulturliv. Därför erbjuder vi nu SONs digitala scen under den tid då vi tvingas hålla våra konsertsalar stängda för publik. Vi har på rekordkort tid lagt om programmet, bytt solister och dirigenter och skapat ett nytt utbud som alla musikälskare kan ta del av online. Välkommen!

HÄR KOMMER DU TILL KONSERTEN
Du kan se den från och med klockan 18:00 onsdag 17 juni.
Konserten ligger kvar så du kan se den igen.

Tysk text med engelsk översättning finns här

Gustav Mahler (1860-1911)
Das Lied von der Erde (00:59)
(Version för kammarorkester)
(Arr. Arnold Schönberg/Rainer Riehn) 

1 Das Trinklied vom Jammer der Erde
2 Der Einsame im Herbst
3 Von der Jugend
4 Von der Schönheit
5 Der Trunkene im Frühling
6 Der Abschied

Das Lied von der Erde (Sången om jorden) är en symfoni för två sångsolister och orkester, baserad på sex tonsättningar av gamla kinesiska dikter, utgivna i Hans Bethges ofta tonsatta samling ’Den kinesiska flöjten’. Texterna till satserna nr 1, 3, 4 och 5 är skrivna av Li-Tai-Po, till nr 2 av Tchant-Tsi och till den sista av Mong-Kao-Yen och Wang-Wei.

Sommaren 1907 avled Mahlers äldsta dotter i difteri och scharlakansfeber. Hustrun Alma greps hårt av detta slag, och när hon några dagar efter begravningen lät sig undersökas av läkare, sa Mahler halvt på skämt att doktorn borde undersöka honom också. Så skedde, och det var då man kunde konstatera att Mahler led av ett svårt, medfött hjärtfel. Ungefär vid denna tid avskedades han också från Wienoperan. Dessa tre svåra händelser kom att i grunden förändra hans liv. Tillvaron låg i spillror, han slöt sig inom sig själv.

Men han fortsatte sin karriär som dirigent och besökte vid nyåret 1908 New York, där han dirigerade på Metropolitanoperan i New York under årets första månader. Sommaren 1908 tillbringade han åter i Toblach i Sydtyrolen, en av alla dessa semesterorter där tyska och österrikiska tonsättare komponerat sina finaste sommarverk. Den här gången kunde han inte ägna sig åt stärkande promenader, simning eller cykelturer – allt sådant han älskade. Kompositionsarbetet kom lika mycket att bli en inre bearbetning av hans egna problem, och hans vänner konstaterade att han i september, när sista satsen väl var fullbordad blivit lugnare och tålmodigare. Han hade försonat sig med sitt öde.

I sin struktur är Das Lied von der Erde lika mycket en symfoni som något annat av hans orkesterverk med vokala inslag. Men han var oerhört vidskeplig. Beethoven, Bruckner, Schubert, Dvorák – alla hade de avlidit efter att ha skrivit sin nionde symfoni, och Mahler hade nu skrivit åtta. Det nya verket fick inget nummer – på så sätt hoppades Mahler ha kringgått sitt öde. Han komponerade därefter verkligen en symfoni nr 9 – och den blev följdriktigt hans sista fullbordade komposition. Han hann heller aldrig höra Das Lied von der Erde annat än för sitt inre öra. Partituret hade han visat upp för sin favoritelev Bruno Walter, vilken hade blivit djupt gripen. De diskuterade en del detaljer, men innan Mahler hunnit bestämma sig för någon konsert, avled han. Sex månader därefter uruppförde Walter detta fantastiska, timslånga verk under en konsert till Mahlers minne i München, den 20 november 1911.

Det sexsatsiga verket börjar med en Dryckesvisa om jordens elände, fortsätter med Den ensamme om hösten, Om ungdomen, Om skönheten, Den druckne om våren och avslutas med verkets innerligaste sats Avskedet. Mahler tänkte kanske ändå att detta var det sista han skrev – i alla händelser var detta det sista verk SON spelade innan man flyttade från Hörsalen.

 

Anna Larsson har fått sig ett namn som en av världens ledande altsångerskor, och framträtt i bland annat många Wagneroperor på operahus i Berlin, München, Wien, Salzburg, Stockholm och Aix en Provence. Hon började sin musikaliska bana som elev i Adolf Fredriks Musikklasser, och fortsatte därefter vid Operahögskolan i Stockholm. Hon debuterade i Vadstenaakademiens uppsättning av Tokfursten 1996 och slog igenom internationellt i Mahlers andra symfoni med Berlinfilharmonikerna under ledning av Claudio Abbado 1997. Bland alla utmärkelser hon fått, kan särskilt nämnas Birgit Nilsson-stipendiet 1998, Musikaliska Akademiens interpretpris 2010 och att hon valdes in som ledamot i Akademien 2011, samt Jussi Björlingstipendiet 2017.

Göran Eliasson studerade vid Operahögskolan i Stockholm, med examen 1995. Han har framträtt på Kungliga Operan, Folkoperan, Norrlandsoperan, vid festivalen i Aix-en-Provence, samt vid operorna i Köln och Göteborg. Bland de dirigenter han har samarbetat med kan nämnas Sir Simon Rattle, Antonio Pappano och Vladimir Jurowski. Han driver tillsammans med sin fru Anna Larsson Vattnäs Konsertlada där man sedan starten 2011 ger opera i kammarformat under rubriken Sångfest. Eliasson har i Vattnäs bl a sjungit Male Chorus i Benjamin Brittens The Rape of Lucretia och huvudrollen i Mats Larsson Gothes opera om Jussi Björling – Silverfågeln. 2012-2016 har Eliasson även verkat som konstnärlig ledare och ägare av det produktionsbolag (Falparsi AB) som skapat tre produktioner för Dalhalla Opera, Rhenguldet, Turandot och Carmen.

Stefan Solyom är en ofta återkommande dirigent hos SON, men också kompositör, arrangör, hornist och pianist. Han utbildades vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och vid Sibeliusakademien i Helsingfors med pedagoger som Jorma Panula och Leif Segerstam. Han har vunnit stor internationell uppmärksamhet, inte minst sedan han vann den Internationella Sibeliustävlingen för dirigenter 2000. 2009 blev han musikdirektör vid Deutsche Nationaltheater und Staatskapelle i Weimar, där han förutom konserter även dirigerat operor som Eugen Onegin, Figaros Bröllop, Rigoletto, Tosca samt Tristan och Isolde. Sedan debuten som operadirigent vid Kungliga Operan i Stockholm har han bl.a. gästat operahusen i Paris och Frankfurt samt Komische Oper i Berlin. Vid Kungliga Operan har han dirigerat Lidholms Ett drömspel, Sjtjedrins Carmenbalett, Mozarts Trollflöjten. Som operadirigent har han även gett Tosca på Parisoperan, Romeo och Julia, Faust och Le Villi på Frankfurtoperan, Läderlappen och Barberaren i Sevilla på Komische Oper i Berlin samt Rucklarens väg och Thomas Adès Powder Her Face vid musikfestivalen i Bremen. Från hösten 2014 är han chefdirigent för Helsingborgs Symfoniorkester.

Text Stig Jacobsson